خلاصه مقاله : کوکاکولا برای تبلیغ کریسمس خود در سال 2025 از هوش مصنوعی استفاده کرده است. تصمیمی که واکنش های متفاوتی را برانگیخت. در این مقاله به ابعاد مختلف این تصمیم و نظرات دست اندرکاران این پروژه خواهیم پرداخت.
نوشته شده توسط رایان موریسون منتشر شده در 19 نوامبر 2024
نمایی از ویدئوی هوش مصنوعی کوکاکولا
(منبع: کوکاکولا)
هر سال چند نشانه در راه رسیدن کریسمس وجود دارد، از جمله خانههای پر از چراغهای جشن و کامیون قرمز نمادین کوکاکولا که به صفحههای تلویزیون بازمیگردد. آگهی بازرگانی «تعطیلات در راه است» کوکاکولا برای اولین بار در سال 1995 روی صفحه های تلویزیونی دیده شد که ناوگانی از کامیون های قرمز روشن را نشان می داد. در سال 2020 با کمپینی در مورد "نیاز به بابانوئل های بیشتر" جایگزین شد، اما به لطف هوش مصنوعی، "تعطیلات در راه است" برای سال 2024 بازگشته است.
کوکاکولا در این پروژه با سه استودیوی هوش مصنوعی کار کرد: Secret Level، Silverside AI و Wild Card برای ایجاد سه نسخه مجزا از تبلیغات جشن. هر کدام از جنبه های متفاوت برند کوکاکولا استفاده کردند و از همان مفهوم پیروی کردند. آنها از طیف وسیعی از مدلهای هوش مصنوعی استفاده کردند، از جمله Runway که من اخیراً از آن برای فرستادن خودم به ماجراجوییهای هوش مصنوعی استفاده کردم.
تصمیم گیرندگان این پروژه، در مدت کوتاهی از پخش ویدیو انتقادهای معمول در یوتیوب را از سوی افرادی که نگران هوش مصنوعی مولد جایگزین فیلمسازان بودند، به خود جلب کردند. با توجه به Marketing Interactive، نظرسنجی توسط شرکت اطلاعات رسانه Truescope نشان داد که به نظر میرسد بیشتر افراد به استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات اهمیتی نمیدهند و ۸۳ درصد احساسات «خنثی» را ابراز میکنند.
تبلیغات کوکاکولا هوش مصنوعی چگونه ساخته شد؟
فناوری ساخت ویدئو توسط هوش مصنوعی، طی یک سال تحولات پیچیده و یک مسیر طولانی را طی کرده است و از کلیپهای دو ثانیهای (که به سختی قابل تشخیص بود توسط AI ساخته شده) به یک رئالیسم تقریباً کامل رسیده است. برخی از مدلها به کلیپهای اولیه 20 ثانیهای نزدیک هستند، مخصوصاً وقتی که سکانس به سکانس پیش میروند. و اکنون میبینیم این ابزارها اکنون امکان تبلیغات برندهای مطرح را در خود ایجاد کرده اند.
با این حال، در این پروژه هیچ دو مدل ویدئویی با هوش مصنوعی مشابه نیستند، بنابراین باید بتوانید حدس بزنید چطور از طیف وسیعی از مدلها برای به دست آوردن بهترین نتیجه کلی استفاده شده است. این همان چیزی است که با تبلیغات هوش مصنوعی کوکاکولا اتفاق افتاد و آن اتفاق ها حتی کارگردانی و تدوین توسط نیروهای انسانی را نیز شامل می شدند.
به گفته شرکت سیلورساید، ساخت این آگهی تجاری دو ماه طول کشید، چیزی که اگر با استفاده از CGI سنتی و تکنیک های فیلمبرداری انجام می شد، حداقل یک سال طول می کشید.
نتیجه ی این همکاری عظیم شامل 10000 فریم و 5000 بخش ویدیویی بود که عمدتاً با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی از جمله Runway، Kling و Luma Labs Dream Machine ساخته شدند. آنها همچنین از فناوری خود برای ادغام یکپارچه تمامی جنبه های هویت برند کوکاکولا استفاده کردند.
ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که قدرت واقعی استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد پروژه، از سرعت و کیفیت انجام آن ناشی می شود. طبق گفته سیلورساید، میتواند «سفارشیسازی سریع یک پروژه برای مشتریان مختلف را به طور کوتاه مدت» هماهنگ کند - که این مطلب نشان میدهد که هوش مصنوعی، همراه با خلاقیت انسان، میتواند چه دستاورد های شگرفی در زمینه ساخت تیزرها داشته باشد و چطور می تواند داستانسرایی در ساخت کلیپ های تبلیغاتی را به مراحل جدیدی ارتقا دهد.
جیسون زادا، بنیانگذار Secret Level، گفت که به نظر آنها فناوری Kling از نظر واقعیتر کردن حرکت انسان مفیدترین است. او در صحبت با Ad Age گفت: "وقتی یک مدل جدید بیرون می آید و شما به اجرای برخی از عکس های قدیمی خود نگاه می کنید، ناگهان همه چیز تغییر می کند."
سخن پایانی
سفارشی سازی نکته اصلی در اینجا است. ویدیوی هوش مصنوعی تقریباً سریعتر از هر حوزه دیگری از فناوری مولد هوش مصنوعی در حال تغییر و بهبود است. این پروژه ها از سه ماه پیش آغاز شده و از آن زمان تاکنون پیشرفت های زیادی داشته است.
ما شاهد ارتقاء Runway، راه اندازی Hailuo MiniMax، نسخه متن باز Mochi با سفارشی سازی چشمگیر بوده ایم و ما همچنان منتظر Sora از OpenAI، Veo از Google DeepMind و Meta's Movie Gen هستیم.
اگر قرار بود این آزمایش در یک سال تکرار شود - هیچکس نمیتواند بگوید که هوش مصنوعی تولید شده است و حتی ممکن است بتوان آن را از یک درخواست ایجاد کرد.
منبع :